Dżem z lilaka

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Upały ciągle dają mi się we znaki… Nie mam ochoty na stanie przy garach, nie mogę się skupić na tłumaczeniu dokumentów do pracy, rzuciłam w kąt ukochanym Murakamim, bieganie nie wchodzi w grę, nawet odświeżanie repertuaru Black Sabbath nie jest w stanie mnie zrelaksować. Dobrze, że trwa wielkoszlemowy turniej na kortach Rolanda Garrosa… Siedzę i patrzę na przelatującą nad siatką żółtą piłeczkę i choć na chwilę udaje mi się zapomnieć o tym, jak jest mi gorąco i jak tego nie znoszę. Jutro ma się wreszcie ochłodzić, więc będzie mi dane wrócić do żywych i ugotować coś innego niż makaron z sosem pomidorowym.

Wykorzystując czas kulinarnej posuchy, przedstawiam Wam przepis na dżem, który zrobiłam dwa tygodnie temu, kiedy lilak kwitł w najlepsze. Teraz po lilaku pozostało tylko wspomnienie i małe słoiczki z jego zapachem zamkniętym w środku. Chyba pora zamknąć w nich także róże….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SKŁADNIKI:
Na napar:
3 szklanki kwiatów lilaka (dowolnego koloru, kwiaty odrywać w całości, ale bez zielonych części)
2,5 szklanki wrzącej wody

Pozostałe:
2-3 szklanki kwiatów lilaka (najlepiej ciemnofioletowego koloru, kwiaty odrywać w całości, ale bez zielonych części); im więcej kwiatów, tym lepiej
500 g cukru
sok z jednego czerwonego grejpfruta
sok z połowy cytryny
2,5 łyżki pektyny

WYKONANIE:
Dzień przed zrobieniem dżemu przygotować napar.
3 szklanki kwiatów lilaka przełożyć na sito. Opłukać letnią wodą. Delikatnie osuszyć ręcznikiem papierowym. Przełożyć do dużego słoika, zalać wrzącą wodą, zakręcić słoik i zostawić na co najmniej 12 godzin.

Na drugi dzień zawartość słoika odcedzić, kwiaty odcisnąć i wyrzucić.
Otrzymany napar przelać do garnka. Dodać cukier i pektynę. Dokładnie wymieszać. Postawić na ogniu, doprowadzić do wrzenia i gotować przez 10-15 minut.
W czasie gotowania naparu połączyć umyte i osuszone kwiaty lilaka (2-3 szklanki) z sokami z grejpfruta i cytryny.
Dodać do gotującego się syropu cukrowego i wszystko gotować jeszcze przez 3-5 minut. Zdjąć z ognia.

Gorący dżem przełożyć do wyparzonych i suchych słoików, szczelnie zakręcić, odwrócić słoiki do góry dnem i zostawić na kilka-kilkanaście godzin. Po tym czasie sprawdzić, czy wieczka słoików są wklęśnięte (jeżeli nie, przetworów nie można przechowywać dłużej niż 1-1,5 tygodnia w lodówce) i przechowywać dżem w ciemnym, chłodnym i suchym miejscu, nie dłużej niż 10-12 miesięcy.

SMACZNEGO!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

11 replies to “Dżem z lilaka

    1. Nie wiem niestety, gdzie można kupić w Danii pektyny… W Polsce pektynę jabłkową można dostać w sklepach z ekologiczną żywnością i w sklepach internetowych. Myślę jednak, że brak pektyny na sklepowych półkach nie stanowi problemu. Wystarczy wymieszać „pół na pół” zwykły cukier z cukrem żelującym (mającym w swym składzie pektyny owocowe) i gotowe 🙂

    1. Uwielbiam bez. Jego zapach, podobnie jak zapach jaśminu, przywodzi mi na myśl dzieciństwo, zabawy w ogrodzie Dziadków… Moi Rodzice przez wiele lat robili z lilaka nalewkę. Wiedząc, że kwiaty bzu są jadalne i ja postanowiłam z niego coś w kuchni wyczarować 🙂 Ot, cała historia 🙂
      Pozdrawiam!

  1. Nigdy wcześniej się z bzowym (lilakowym) dżemem nie spotkałam. W tym roku już za późno ale w przyszłym muszę go skosztować. Uwielbiam zapach bzu! Dzięki za inspirację 🙂

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

close-alt close collapse comment ellipsis expand gallery heart lock menu next pinned previous reply search share star