Chałwowa jaglanka z płatków jaglanych z wiśniami i żurawiną

jagl3

jagl6

jagl4

„Gdzie ten zwierzak ma mieszkanie?
Pod korzeniem ma swój domek.
A co zjada na śniadanie?
Jeden liść i pięć poziomek.

A czy nie chciałby zjeść chałwy? Jeśli mu się ją przyniesie?
Jadać ją codziennie chciałby, lecz nie rośnie chałwa w lesie.”

(„Denerwujek” J. Ficowski)

Mogłabym przybić piątkę z kosmatym Denerwujkiem, poczciwym skrzatem z wiersza Jerzego Ficowskiego. Chałwę zawsze, wszędzie i w niezbyt zdrowych ilościach.

Moje dzieciństwo ma smak chałwy. Dobrej chałwy. Takiej bez syropu glukozowego i oleju palmowego (tej w sklepach pod dostatkiem). Moje dzieciństwo to chałwa ukraińska, słonecznikowa. Ta o niezbyt ładnym kolorze, ale pięknym zapachu i wyjątkowym smaku. Czasami robię ją sama, czasami udaje mi się ją kupić na targu. Za tę chałwę dałabym się pokroić.

Jej smak przypomina mi czasy, kiedy co tydzień mieliśmy w domu gości z Ukrainy. Rodzina bliska, dalsza, znajomi. Przywozili nam zabawki, niejadalną czekoladę, pachnącą (i zapewne smakującą) towotem kawę, paskudne choinkowe światełka, pyszny pasztet w słoikach oraz tę najlepszą pod słońcem słonecznikową chałwę. Dom pękał w szwach, spało się na podłodze, ale radosna atmosfera, jaka wytwarzała się podczas tych polsko-ukraińskich spotkań, wynagradzała wszelkie niedogodności.

I tak od Denerwujka, poprzez odwiedziny cioci Lesi, Sławki i wujka Ihora, dotarłam do pewnej pysznej propozycji śniadaniowej. Chałwa mi!

Mam dla Was jaglankę. Tym razem nie z kaszy, a z płatków jaglanych, których paczuszkę odkryłam w kuchennej szufladzie. Dodałam do niej odrobinę domowej tahiny oraz kawałki chałwy. Podałam ją z ciepłymi owocami: żurawiną i wiśniami. Gorąco polecam!

jagl7

jagl5

jagl8

SKŁADNIKI NA 2 PORCJE:
Jaglanka:

  • 500 ml mleka (można użyć roślinnego niesłodzonego)
  • 6 łyżek płatków jaglanych, błyskawicznych
  • 1,5 łyżeczki pasty tahini
  • 25-30 g chałwy słonecznikowej lub sezamowej

Owoce:

  • 120 g mrożonych wiśni (w sezonie świeżych; bez pestek)
  • 100 g świeżej żurawiny (poza sezonem mrożonej)
  • 1 łyżeczka płynnego miodu
  • 1 łyżka soku z cytryny

Dodatkowo:

  • 10-15 g chałwy słonecznikowej lub sezamowej, do podania

WYKONANIE:
Owoce:
Świeżą żurawinę umyć i osuszyć. Umieścić w rondelku o grubym dnie wraz z wiśniami, miodem i sokiem z cytryny. Wymieszać. Postawić na średnim ogniu i gotować około 10 minut, od czasu do czasu mieszając. Wiśnie muszą się rozmrozić i podgrzać, żurawina popękać i zmięknąć, a większość wody odparować.

Jaglanka:
Mleko wlać do rondla o grubym dnie i zagotować. Do wrzącego mleka wsypać powoli płatki jaglane, wymieszać i gotować na średnim ogniu około 10-15 minut, często mieszając, aż jaglanka mocno zgęstnieje.
Zdjąć z ognia, dodać pastę tahini, wymieszać. Chałwę pokruszyć, dodać do jaglanki, wymieszać.

Nakładać do miseczek. Podawać z ciepłymi owocami i pokruszoną chałwą.

SMACZNEGO!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bezglutenowe, Bezjajeczne, Śniadania i podwieczorki i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

9 odpowiedzi na „Chałwowa jaglanka z płatków jaglanych z wiśniami i żurawiną

  1. jaglusia pisze:

    Jadłam wiele jaglanek, ale z tahiną jeszcze nie. I nie wiem dlaczego wcześniej nie próbowałam. Muszę jutro zrobić na śniadanie!
    https://jaglusia.wordpress.com/

  2. mmmm chałwowa jaglanka brzmi doskonale!

  3. magducha88 pisze:

    zacząć dzień od chałwy? mniam:)

  4. malflu pisze:

    Matko…od samego czytania i patrzenia mam ślinociąg. Uwielbiam chałwę!

Skomentuj

