Awaryjne ciasto z jabłkami

ciasto1

ciasto5

ciasto2

Stary, nadgryziony zębem czasu zeszyt z przepisami. Należący ongiś do Mamy, Babci, Dziadka, Cioci… Taki, w którym kartki zdążyły pożółknąć, a literki mocno wyblakły. Noszący ślady wielu kulinarnych działań, które toczyły się w jego pobliżu. Z dopiskami, skreśleniami i poprawkami nanoszonymi latami przez właścicieli…

Taki zeszyt to skarb. Kuferek wspomnień z kulinarnymi perełkami, które uwielbiam z niego wyławiać. Ostatnio znalazłam jedną w zeszycie mojej Mamy – niezawodne „awaryjne ciasto z owocami”. Swego czasu przepis ten znała chyba każda gospodyni domowa. Ja recepturę nieco zmieniłam, bo margaryny na oczy widzieć w swojej kuchni nie chcę, a 6 łyżek cukru na 6 łyżek mąki, to dla mnie o dużo za dużo. Zrezygnowałam też z krojonych owoców na rzecz gęsto ponacinanych całych połówek jabłek, wciśniętych w ciasto.

Prosty, pyszny i efektowny deser, na który składniki niemal zawsze znajdziecie w kuchennych szafkach i lodówce, a brak miksera to żadna przeszkoda. Idealne, kiedy – ni z tego, ni z owego – zapowiedzą Wam się goście. Polecam!

ciasto3

ciasto4

ciasto6

SKŁADNIKI:
150 g masła + 1/2 łyżki
8 łyżek mąki pszennej tortowej (typ 450)
3 łyżki drobnego cukru trzcinowego (lub białego)
3 jaja
2 łyżeczki proszku do pieczenia
3 nieduże kwaśne jabłka
1/2 łyżeczki cynamonu
sok z 1/2 cytryny
1/2 szklanki zimnej przegotowanej wody
(UWAGA! Jaja powinny być w temperaturze pokojowej.)

Dodatkowo:
cukier puder do oprószenia ciasta
masło do wysmarowania formy
otręby pszenne, mielone migdały lub bułka tarta do oprószenia formy

WYKONANIE:
Masło roztopić w rondelku i odstawić do całkowitego wystudzenia.
Do wystudzonego masła wbić jaja, dodać przesianą mąkę, proszek do pieczenia oraz cukier i krótko zmiksować lub energicznie wymieszać rózgą kuchenną do dokładnego połączenia (nie powinno być grudek).

Prostokątną formę o wymiarach 24×20 cm lub tortownicę o średnicy 20-22 cm wysmarować masłem (dno i boki) i oprószyć otrębami, migdałami lub bułka tartą. Przelać do niej ciasto, wyrównać.

W misce połączyć zimną wodę i sok z cytryny.
Jabłka umyć, osuszyć, obrać, przekroić na połówki i usunąć z nich gniazda nasienne. Wypukłą stronę każdej połówki gęsto ponacinać nożykiem. Ponacinane połówki jabłek od razu wkładać na kilka sekund do miski z wodą i sokiem (powinny być w całości zanurzone) – dzięki tej „kąpieli” nie ściemnieją w trakcie pieczenia.
„Wykąpane” jabłka osuszyć papierowym ręcznikiem i wcisnąć w ciasto.

W rondelku roztopić 1/2 łyżki masła, dodać cynamon, wymieszać i trzymać na ogniu jeszcze przez 30 sekund.
Połówki jabłek posmarować masłem cynamonowym (najlepiej pędzelkiem).

Ciasto z jabłkami wstawić do nagrzanego do 160°C piekarnika i piec około 45-55 minut, do tzw. „suchego patyczka”.
Jeżeli w trakcie pieczenia ciasto zacznie się zbyt mocno rumienić, należy przykryć je luźno folią aluminiową i piec dalej.

Upieczone ciasto wyjąć z piekarnika. Wystudzić w formie. Wystudzone oprószyć cukrem pudrem, dzielić na porcje i podawać.

SMACZNEGO!

ciasto7

Ten wpis został opublikowany w kategorii Ciasta i ciastka z owocami, Ciasta ucierane, Desery, Szarlotki i ciasta z jabłkami i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

22 odpowiedzi na „Awaryjne ciasto z jabłkami

  1. Przepisy z pożółkłych zeszytów są najlepsze na świecie, aż mi ślinka poszła na widok tego jabłecznika 😉

  2. ladylaurabloq pisze:

    Piękne i bardzo apetyczne.Choć zastanawia mnie ta mała ilość mąki na 3 jajka ,ale efekt jest super.

    • Kaaisa pisze:

      Ciasto wychodzi rewelacyjnie również wtedy, kiedy da się tylko 6 łyżek mąki, tak jak w przepisie Mamy 🙂 Ja dałam nieco więcej, bo piekłam je w płaskiej, szerokiej formie. Mama robiła je w keksówce.

  3. magducha88 pisze:

    ja jeszcze dodaję wiórki kokosowe, bardzo lubię to ciasto:)

  4. wygląda bardzo pięknie i smakowicie! 🙂

  5. gosiajakacka pisze:

    Stare, domowe przepisy przekazywane z pokolenia na pokolenie są absolutnie nie do pobicia 🙂 A ciasto z jabłkami, to zdecydowanie mój ulubiony wypiek 🙂

    • Kaaisa pisze:

      Tak, te wszystkie babcine i mamine pierniki, murzynki, serniki, kruche rogaliki i ciasteczka są niezastąpione! Uwielbiam wracać do tych przepisów…

  6. Ciasto wcale nie wygląda na awaryjne, jest efektowne i bardzo apetyczne 🙂

  7. Ciasto tak pięknie wygląda, że można oczami się delektować. Pozdrawiam 🙂

  8. będzie w weekend!

  9. Świetny przepis, prosty i szybki 🙂 Właśnie czegoś takiego szukałam, przez najbliższy czas będę pozbawiona miksera, więc nauczę się ucieranych ciast 🙂

    • Kaaisa pisze:

      Bardzo się cieszę, że przepis przypadł Ci do gustu 🙂 Moja Mama do tej pory uciera ciasta ręcznie, w makutrze, twierdząc, że tylko tak przygotowywane wychodzą najlepiej 🙂
      Przyjemnego pieczenia! Pozdrawiam!

Skomentuj

