Koperkowa potrawka z kurczaka z purée ziemniaczanym i surówką z marchewki i selera

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Święta minęły nam leniwie. Wreszcie mieliśmy chwilę, aby się zatrzymać i odsapnąć. Po marcowym dzikim pędzie pragnęliśmy odpocząć od pracy, od remontu, od tych wszystkich wymian zaworów, podłączania kuchenki, montażu zlewozmywaka, czyszczenia, wycierania i przesuwania rzeczy z kąta w kąt, byleby tylko, wstając zaspanym rano z łóżka, o nic nie zawadzić. To ostatnie okazało się być zresztą zadaniem niewykonalnym i zazwyczaj, zamiast słodkim „dzień dobry”, witaliśmy nowy dzień siarczystym przekleństwem na „k jak Krystyna”, które jako jedyne mogło oddać to, co czuje człowiek, który przywalił z impetem małym palcem u stopy w karton z terakotą… Od tego też chcieliśmy odpocząć.

Przyznam szczerze, że nie miałam w tym roku siły ani czasu na kulinarne przedświąteczne szaleństwa. Nie było mazurków i serników, nie było faszerowanych jajek i żurku na zakwasie, nie było kilku rodzajów swojskich wędlin, chrzanowych sosów i domowego pieczywa… Było sklepowo, smakowo znacznie gorzej, ale dzięki temu mieliśmy to, co było dla nas najważniejsze – czas dla siebie i święty spokój.

Udało nam się odpocząć. Spacerowaliśmy w śniegu, deszczu, gradzie i słońcu, dokończyliśmy zaniedbane, porzucone w biegu książki, nadrobiliśmy trochę filmowych zaległości i pod niebiosa wychwalaliśmy tego, kto wymyślił dresy, koc i herbatę z miodem.

Jednak wszystko, co dobre, szybko się kończy i wczoraj znów brutalnie zderzyliśmy się z rzeczywistością małymi palcami u stóp. Na pocieszenie upiekłam po pracy sernik i stworzyłam obiad z tego, co akurat miałam pod ręką. Na sernik zapraszam wkrótce, a dzisiaj propozycja na lekki obiad. Idealny, aby wykorzystać mięso z bulionu lub rosołu – delikatna potrawka z kurczaka z kremowym purée ziemniaczanym i zdrową surówką z marchewki i selera z orzechami włoskimi.

Polecam!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SKŁADNIKI NA 3 PORCJE:
Potrawka:
200 g mięsa z kurczaka ugotowanego w bulionie/rosole (u mnie mięso ze skrzydełek, piersi oraz udek)
1,5 szklanki bulionu/rosołu drobiowego
2 marchewki ugotowane w bulionie/rosole drobiowym
2 łyżki posiekanego koperku (plus 1 łyżka do dekoracji)
1/2 szklanki śmietanki 12% lub (w lżejszej wersji) mleka 3,2%
2 łyżki śmietany 18%
1 ząbek czosnku
1 łyżeczka oliwy z oliwek
2,5 łyżeczki mąki pszennej
sól, pieprz

Koperkowe purée ziemniaczane:
6 małych ziemniaków
1 łyżka masła
1 łyżka śmietanki 12% lub mleka 3,2%
1 łyżka posiekanego koperku

Czosnkowa surówka z marchewki i selera z orzechami włoskimi:
3 małe marchewki
1/4 dużej bulwy selera
3 ząbki czosnku
1 cm kawałek imbiru
garść drobno posiekanych orzechów włoskich (plus 1 łyżka do dekoracji)
1,5 łyżki jogurtu greckiego
sok z połowy limonki
sól, pieprz

WYKONANIE:
Potrawka:
Czosnek drobno posiekać.
Marchewki pokroić w drobną kostkę.
Ugotowane mięso rozdrobnić (kawałki mięsa powinny być jednak dosyć duże).

W garnku rozgrzać oliwę z oliwek. Wrzucić czosnek i smażyć na średnim ogniu przez pół minuty, ciągle mieszając. Dodać rozdrobnione mięso, pokrojoną marchew, wlać bulion/rosół i zagotować. Wlać śmietankę 12% lub mleko i doprowadzić do wrzenia. Zdjąć z ognia.

Mąkę pszenną dokładnie rozprowadzić w śmietanie. Śmietanę zahartować kilkoma (4-5) łyżkami gorącego sosu z potrawki (dodawać stopniowo, po łyżce, ciągle mieszając). Dokładnie rozkłóconą śmietanę (nie może być grudek!) dodać do potrawki, wymieszać. Wsypać posiekany koperek, wymieszać.
Potrawkę postawić ponownie na średnim ogniu i zagotować, stale mieszając. Doprawić solą i pieprzem, zdjąć z ognia.

Purée ziemniaczane:
Ziemniaki obrać, umyć i ugotować w lekko osolonej wodzie do miękkości. Odcedzić. Dokładnie utłuc.
Masło rozgrzać na patelni. Dodać posiekany koperek i smażyć na średnim ogniu przez minutę.
Do gorących ziemniaków wlać masło koperkowe, dodać śmietankę i wszystko bardzo dokładnie utłuc na gładkie purée.

Surówka:
Czosnek przecisnąć przez praskę i dokładnie wymieszać z jogurtem.
Marchewki i seler obrać. Zetrzeć na grubej tarce. Przełożyć do miski. Dodać sok z limonki, posiekane orzechy, starty na tarce o drobnych oczkach imbir oraz jogurt z czosnkiem i dokładnie wymieszać. Doprawić solą i pieprzem do smaku.

Na talerze nakładać porcje gorącego ziemniaczanego purée, gorącej potrawki oraz surówki. Surówkę posypać odrobiną posiekanych orzechów włoskich, a potrawkę siekanym koperkiem.

SMACZNEGO!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bezjajeczne, Dania mięsne, Gulasze i inne dania jednogarnkowe, Mięso drobiowe, Obiady i kolacje, Wytrawne i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

15 odpowiedzi na „Koperkowa potrawka z kurczaka z purée ziemniaczanym i surówką z marchewki i selera

  1. Uwielbiam, uwielbiam Twoją narrację! ❤ ❤ ❤ A poza tym, jak zwykle rewelacyjny przepis 😉

  2. wisienor pisze:

    Powodzenia w dalszych zmaganiach i jak najmniej uszkodzeń ciała życzę:-)

  3. Lolanta pisze:

    Uwielbiam wszystko co z koperkiem, tylko u mnie nie tak łatwo go dostać. Przy najbliższej okazji, jak będę na targu to zakupię więcej i zamrożę, to wtedy będę mogła wypróbować Twój przepis 🙂

    • Kaaisa pisze:

      To, że w Boliwii, tak odległym i całkowicie różniącym się od Polski klimatem i kulinariami kraju, nie ma koperku ani selera (jak pisze Danusia poniżej) jeszcze jakoś potrafię ogarnąć. Ale że tak całkiem niedaleko też koperkowa bida, to mi się w głowie nie mieści 😀

      • Lolanta pisze:

        Powiem ci, jak jest u mnie. Coś co przypomina koperek czasem dorwiesz w Tesco, ale są to trzy gałązki na krzyż, zafoliowane!!! i bez zapachu! Podobnie rzecz się ma na St. George Market, gdzie można dorwać pyszną, świeżą rybę, ale koperek tam czasem pojawia się niestety, zwykle już mocno podupadły. Czasem dorwę dobry koperek w polskich sklepach, ale trzeba @trafić”, bo dość szybko się rozchodzi, więc ja czasem sobie zamawiam kilka pęczków. Jedynym ratunkiem jest Asian Market, ale tam zbyt często nie bywam, bo mi lekko nie po drodze. Za to, jak już jestem, to biorę dużo, siekam i mrożę 🙂
        Seler dostaniesz tylko w dużych Tesco i czasem na targu, podobnie świeże buraki. Ale z selerem ostatnio był niezły numer, bo zamówiłam online, przy okazji tescowych zakupów wody. I co mi przywieźli? Oberżynę!!! 😀 Bo selera nie było, to wzięli mi zamiast 😀

        • Kaaisa pisze:

          Znaczy bida 😉 Nie znoszę warzyw, owoców i ziół więzionych w folii. Odrzuca mnie od nich.
          Ale jacy dobrzy ludzie w tym Twoim Tesco – nie zostawiają człowieka z pustymi rękoma. Nie mamy selera na Twoją sałatkę czy rosół, ale zrób sobie grillowanego bakłażana 😀 Coś wspaniałego 😀

          • Lolanta pisze:

            Dostawca był bardzo zdziwiony, kiedy powiedziałam mu, że to kompletnie nie to o co mi chodziło 😉 Bo co za różnica: seler, czy bakłażan? 😀

  4. Bardzo, bardzo bym chciala, ale sek w tym, ze w Boliwii nie ma ani koperku ani korzenia selera! Niewiarygodnie, prawda?;)

  5. gosiajakacka pisze:

    Czasami naprawdę trzeba dać spokój i pozwolić sobie zwyczajnie odpocząć. Bez pośpiechu, bez stresu..
    A potrawka pyszności 🙂 Jedzeniowy recycling w najlepszej postaci 🙂

    • Kaaisa pisze:

      Trzeba, ale ja zawsze mam wielki problem z odpuszczeniem sobie czegokolwiek. Uwielbiam mieć wszystko porządnie zrobione i zapięte na ostatni guzik 😉 W tym roku nie miałam w kwestii odpuszczania sobie nic do gadania, po prostu nie miałam siły ani czasu… Ale za to odpoczęłam jak nigdy 🙂

  6. Ha, a mnie teściowie wyrugowali z mej własnej kuchni i „swoją” Wielkanoc kulinarna miałam po świętach (żur się właśnie gotuje 🙂 ).
    Danie cudownie domowe, przypomina mi obiady u Babci. Dziękuję za ten przepis.

    • Kaaisa pisze:

      Ha, ha, a ja „swoją” Wielkanoc mam teraz – właśnie upiekłam babkę piaskową i szynkę 😀
      Lubię nowości, eksperymenty i nowe smaki w kuchni, ale nic nie jest w stanie dorównać prostym daniom, kojarzącym się z domem rodzinnym, ukochaną Babcią, radosnymi chwilami z dzieciństwa…
      Cieszę się, że udało mi się przywołać miłe wspomnienia 🙂

Skomentuj

