Drożdżowe kokosowe ślimaczki z dżemem truskawkowym i kruszonką

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rzadko mam okazję do celebrowania śniadań. Po pierwsze – brakuje mi na to czasu, po drugie – rano mój żołądek nie jest zbyt chętny do przyjęcia czegokolwiek innego niż  kawa z mlekiem lub herbata, po trzecie – nie biorę sobie za bardzo do serca twierdzenia, że śniadanie to podstawowy posiłek dnia… Dobrym przykładam na pewno pod tym względem nie świecę, dużo bardziej woląc kolacje… Od dietetyków i ekspertów żywieniowych dostałabym na pewno niezłą burę… Trudno, mnie jest tak dobrze. Nie znaczy to jednak, że śniadań nie jem w ogóle. Co to, to nie. Po prostu jem je wtedy, kiedy przeciętny Kowalski sięga już po śniadanie numer dwa.

Wyjątkiem śniadaniowym są jednak weekendy, które spędzamy z Mężem w domu. Wtedy, jako że nie mamy możliwości, aby zjeść wspólne śniadanie w ciągu tygodnia, lubię przygotować coś pysznego, naparzyć świeżo zmielonej kawy, włączyć muzykę i po prostu posiedzieć wspólnie przy stole gapiąc się na siebie do południa…

Na takie śniadania często przygotowuję drożdżówki. Pachnące, puszyste, idealne na wspaniałe rozpoczęcie wolnego dnia. Wczoraj zrobiłam dżem truskawkowy (z mrożonych truskawek), a dzisiaj, mimo zmiany czasu, wstałam wcześnie, aby przyrządzić kokosowe ślimaczki (wymyśliłam sobie, że mają być dosyć małe) z tymże dżemem i kruszonką. Mlaskaliśmy z zachwytem do południa 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SKŁADNIKI NA 14-20 ŚLIMACZKÓW:
500 g mąki pszennej
25 g świeżych drożdży (12,5 g drożdży suchych)
1 szklanka mleczka kokosowego
1/2 łyżeczki soli
1/4 szklanki cukru
1 jajko
1 żółtko
100 g roztopionego masła
(UWAGA! Jajka i drożdże powinny być w temperaturze pokojowej.)

DŻEM TRUSKAWKOWY:
500 g truskawek (świeżych pokrojonych na grube cząstki lub mrożonych)
3 łyżki cukru
2 łyżki likieru kokosowego
sok z połowy cytryny

KRUSZONKA:
1/2 szklanki wiórków kokosowych
1/2 szklanki mąki pszennej
1/4 szklanki cukru
60 g roztopionego masła

WYKONANIE:
Ciasto: Mleczko kokosowe lekko podgrzać, wymieszać, aby nie było w nim żadnych grudek.
Mąkę przesiać do miski.
Pokruszone drożdże świeże zalać ciepłym mleczkiem kokosowym, dodać łyżeczkę cukru, lekko wymieszać i odstawić do podrośnięcia na około 30 minut (jeżeli używacie drożdży suchych, dodać je bezpośrednio do mąki wraz z pozostałymi składnikami).
Do mąki dodać sól, resztę cukru, jajko, żółtko i podrośnięte drożdże. Wymieszać, dodać roztopione masło i wyrabiać ciasto do momentu, aż będzie gładkie, elastyczne, łatwo będzie odchodziło od miski i ręki. Starać się nie dosypywać mąki, chyba że będzie to naprawdę konieczne. Do wyrabiania ciasta można użyć miksera z hakiem do ciasta drożdżowego. Wyrobione ciasto uformować w kulę, włożyć do oprószonej mąką dużej miski, przykryć ścierką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około 1,5 godziny. Ciasto powinno podwoić swoją objętość.

Dżem: Podczas wyrastania ciasta przygotować dżem. W rondelku o grubym dnie umieścić truskawki (świeże pokrojone w grube plasterki; mrożone w całości, bez wcześniejszego rozmrażania), dodać cukier i sok z cytryny. Wymieszać, zagotować. Dodać likier kokosowy i na małym ogniu gotować aż do zredukowania nadmiaru płynu, około 40-50 minut. Gotowy dżem zdjąć z palnika i wystudzić.

Kruszonka: W misce połączyć wszystkie składniki. Wyrobić palcami na kruszonkę. Kruszonkę przygotować tuż przed posypaniem ślimaczków.

Wyrośnięte ciasto wyjąć na oprószoną mąką stolnicę. Krótko wyrobić. Podzielić na dwie części. Każdą rozwałkować na kształt prostokąta, lekko podsypując mąką. Na ciasto nakładać 1/2 dżemu, zostawiając po 1,5 cm nieposmarowanego ciasta wzdłuż każdego brzegu. Od strony dłuższego brzegu zwijać roladę. Bardzo ostrym nożem kroić roladę na 7-10 równych kawałków.

Ślimaczki układać w sporych odstępach na wyłożonej papierem do pieczenia blasze, posypać kruszonką, przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia na około 30-40 min.
Wyrośnięte ślimaczki piec w temperaturze 190°C przez 10-15 minut. Studzić na kratce.
SMACZNEGO!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bułki i bułeczki słodkie, Ciasto drożdżowe słodkie, Śniadania i podwieczorki i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

7 odpowiedzi na „Drożdżowe kokosowe ślimaczki z dżemem truskawkowym i kruszonką

  1. gin pisze:

    Mam ten sam problem śniadaniowy, co Ty – w tygodniu, choćbym nie wiem, jak się starała, przed 7 nie jestem w stanie wmusić w siebie nic poza herbatą. Za to w weekendy… Celebrujemy długie śniadania, i bardzo to lubimy 🙂
    Takie drożdżówki muszę być idealne 🙂

  2. Alicja pisze:

    Chciałam zrobic te drożdżówki dla mojej córeczki, ale o co chodzi z masłem.. W składnikach podane jest tylko przy kruszonkę… A w opisiekazesz roztopić masło i dodać do składników na ciasto… To ile tego masła mam dać do ciasta a ile do kruszonki?

    • Kaaisa pisze:

      Brak masła w przepisie na ciasto to moje niedopatrzenie, przepraszam i dziękuję, że zwróciłaś na to uwagę.
      Do ciasta dodajemy 100 g roztopionego masła, już dodałam do przepisu, a do kruszonki 60 g.

      Pozdrawiam! 🙂

  3. Alicja pisze:

    Dziękuje ślicznie za szybka informacje… Właśnie je robię, dlatego było to dla mnie ważne, dam znać jak wyszło :-).. Pozdrawiam

  4. Alicja pisze:

    Witam ponownie,
    ślimaczki zrobione. Sa wyśmienite, dałam tylko ciut za dużo cukru. Zabrakło mi trochę dżemu i jako nadzienie dałam pastę tahini (sezamową) z syropem z agawy.. Rewelacja!!! Polecam wszystkim. Dziękuje i pozdrawiam.

    • Kaaisa pisze:

      Alicjo, bardzo dziękuję za tak miłe słowa i ogromnie się cieszę, że ślimaczki przypadły Ci do gustu 🙂 Pomysł z tahini rewelacyjny! Sama nadzieję je następnym razem w podobny sposób 🙂
      Pozdrawiam serdecznie!
      Kasia

Skomentuj

